Historie chopperů sahá do 40. let 20. století, kdy se v USA začaly sestavovat lehké motocykly vycházející z cruiserů, původně určené pro závody na krátkou trať. V původním smyslu slova byl chopper osekaný (chopped) motocykl, bez nepodstatných součástí. Postupem času však díky typickému vzhledu, lehké hmotnosti, nenáročné údržbě a možnosti individuálních úprav získávaly choppery na popularitě.
V roce 1947 proběhla slavná událost - tzv. "Hollister Riot", kdy se mnoho bikerů z celých Spojených států sjelo do Hollisteru (Kalifornie) na sraz motorkářských gangů. Během několika dnů konání akce docházelo k mnoha potyčkám s policisty, což v důsledku vedlo k negativnímu vnímání motorkářské subkultury ve společnosti.
Od té doby byl chopper spojován s obrazem divokých rebelů bez pravidel. Přestože byla tato pověst velice špatná, nebo možná právě proto, začalo se mnoho lidí zajímat o motocykly chopper a sami si je upravovali. Koncem 20. století se pak choppery staly exkluzivním zbožím, k němuž patří řada doplňků.
Dnes jsou choppery oblíbeným typem motocyklů mezi motorkáři po celém světě a staly se symbolem volného ducha a svobody. Výrobou motocyklů ve stylu americký chopper se zabývá spousta specializovaných firem. Nejběžnějším základem pro tyto úpravy jsou motocykly značky Harley Davidson.
Chopper je typ motocyklu, který se vyznačuje několika charakteristickými prvky. Jedním z nich jsou vysoké řídítka umístěné na nebo nad úrovní ramen jezdce, nebo rovná trubka, která nutí jezdce sedět v předklonu a s roztaženýma rukama, což jezdci dává pocit svobody a pohodlí během jízdy. Dalším znakem chopperů je zkrácený rám, prodloužená vidlice a tzv. "highway předkopy", což přispívá k jeho agresivnějšímu a elegantnějšímu vzhledu. Tyto prvky jsou často kombinovány s dalšími designovými detaily, jako jsou upravené zadní blatníky nebo mohutné karburátory.
V současné době již rozlišujeme i několik "podstylů" chopper. Mezi nejpopulárnější patří třeba Bobber a Pro-street chopper. Bobbery jsou zpravidla menší a mají minimalistický styl, zatímco pro-street choppery jsou často velké a silné motocykly s moderním vzhledem.
Z technického hlediska vyzvedneme především vysoký kroutící moment motoru při nízkých otáčkách, úzkou přední a širokou zadní pneumatiku, dopředu posunuté stupačky a s tím spojené přepákování, hlučné výfuky bez tlumičů, vysoké řídítka či nízký posez.
Cruiser je mohutný motocykl ve stylu amerických strojů z 30.–50. let 20. století. Bývá vybaven příčně uloženým vidlicovým dvouválcem se vzduchovým chlazením (výrazné žebrování), tzv. "V-tvin" o zdvihovém objemu od 1 000 cm³ výše. Ctí tradici koncepce motocyklu se shodnými rozměry předního a zadního kola, konstrukčně se od vzhledu původních motocyklů příliš neodlišuje. V současnosti mají tyto motocykly spoustu chromovaných součástí, motory laděné do nízkých otáček a jsou ve většině uzpůsobeny pro pohodlné a stylové cestování na dlouhé trasy ve dvou.
Typické parametry cruiserů - masivní rám, široké balónové pneumatiky na širokých ráfcích, které vynikají vysokou odolností a zajišťují pohodlnou jízdu, velké blatníky, geometrie rámu a tvar řídítek vhodný pro vzpřímený posed a velké množství zdobných prvků, často na hranici zbytečnosti či nevkusu.
Funkční prvky, jako světla, nosiče, kryty řetězu či kardanu nebo různých částí rámu a os, jsou často stylované do designových vychytávek s využitím spousty materiálu, což pochopitelně zvyšuje váhu stroje, která se lehce vyšplhá ke 400 kilogramům.